Közzétette az Európai Bizottság a fogyasztói körülmények 2025. évi eredménytábláját, amelynek tanúsága szerint az európai fogyasztók 68%-a biztonságosnak tartja az általa vásárolt termékeket, 70%-uk pedig megbízik abban, hogy a kereskedők tiszteletben tartják a fogyasztói jogokat. Az eredménytábla adatai ugyanakkor arra is rámutatnak, hogy a fogyasztók továbbra is ki vannak téve az online kockázatoknak, beleértve a csalásokat, a hamis értékeléseket és a megtévesztő reklámokat.
A bizottság határozott lépésekkel kívánja kezelni a fogyasztókat érő kihívásokat az EU egészében. Az új általános termékbiztonsági rendelet hatálybalépésének köszönhetően a fogyasztók immár nagyobb védelmet élveznek az online és offline értékesített, nem biztonságos termékekkel szemben. A nem uniós online kiskereskedők által, illetve a nem uniós kereskedőket megjelenítő piactereken értékesített árukkal kapcsolatos kockázatok kezelése érdekében a bizottság az év elején elfogadta az e-kereskedelemi kommunikációról szóló csomagot.
A 2025. évi eredménytábla főbb megállapításai
- A fogyasztók 70%-a úgy véli, hogy a kiskereskedők és a szolgáltatók tiszteletben tartják a fogyasztói jogokat, 61%-uk pedig megbízik a fogyasztói jogvédő szervezetekben.
- A határokon átnyúló e-kereskedelem növekszik: 2024-ben a fogyasztók 35%-a vásárolt más uniós országból, 27%-a pedig az EU-n kívülről.
- Az online vásárlók több mint 60%-kal nagyobb valószínűséggel ütköznek problémákba vásárlásaik során, mint az offline vásárlók.
- Az online vásárlók 93%-a aggályosnak találja a célzott online hirdetéseket, többek között a személyes adatok gyűjtése, a túlzott mennyiségű reklám és a személyre szabás miatt.
- A fogyasztók 45%-a szembesült online csalással, és sokan botlottak tisztességtelen gyakorlatokba, többek között hamis értékelésekbe és félrevezető árengedményekbe.
A fogyasztói körülmények eredménytáblája kétéves jelentés, amely EU-szerte, valamint Izlandon és Norvégiában nyomon követi a fogyasztói érzelmeket. Az eredménytábla fő adatforrása a fogyasztói körülményekre vonatkozó felmérés, amely értékeli a fogyasztói magatartást, hozzáállást és tapasztalatokat az egységes piacon, különös tekintettel a fogyasztói jogok tiszteletben tartására.